6 Symptomów uszkodzonego kolektora dolotowego (i koszt wymiany)

Kolektor dolotowy jest odpowiedzialny za precyzyjne rozprowadzanie powietrza do cylindrów silnika w celu zapewnienia idealnego spalania.

Dlatego kolektor dolotowy odgrywa ważną rolę w działaniu silnika samochodu.

Niestety, kolektor dolotowy czasami ulega awarii - ale co się dzieje, gdy do niej dojdzie i ile kosztuje jego naprawa?

W tym artykule omówimy najczęstsze objawy uszkodzonego kolektora dolotowego oraz koszty jego wymiany lub naprawy. Przyjrzyjmy się najpierw objawom!

Najczęstszym objawem uszkodzonego lub pękniętego kolektora dolotowego jest nierówna praca na biegu jałowym oraz kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej. Można również zauważyć spadek wydajności silnika oraz przerwę w zapłonie. W rzadkich przypadkach może to być przyczyną zewnętrznego wycieku płynu chłodzącego.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego lub pękniętego kolektora dolotowego:

Zawartość pokaż Objawy uszkodzonego lub pękniętego kolektora dolotowego 1. Lampka kontrolna silnika 2. Błędne zapłony 3. Nierówne obroty na biegu jałowym 4. Spadek osiągów silnika 5. Zewnętrzne wycieki płynu chłodzącego 6. Przegrzanie silnika Funkcja kolektora dolotowego Położenie kolektora dolotowego Koszt wymiany kolektora dolotowego

Objawy uszkodzonego lub pękniętego kolektora dolotowego

1. Lampka kontrolna silnika

Jednostka sterująca silnika stale monitoruje czujniki samochodu podczas jazdy i jeśli którykolwiek z nich wysyła nieprawidłowe wartości w porównaniu z wartościami ustawionymi fabrycznie, na desce rozdzielczej zapali się kontrolka check engine.

Jeśli kolektor dolotowy jest uszkodzony, mieszanka paliwowo-powietrzna będzie inna niż powinna, co spowoduje zaświecenie się kontrolki check engine na desce rozdzielczej.

Po zaświeceniu się lampki kontrolnej silnika w jednostce sterującej silnika zapisany jest kod usterki, który należy odczytać, aby kontynuować rozwiązywanie problemów.

2. Niewypały

Pęknięcie lub wyciek płynu chłodzącego w kolektorze dolotowym powoduje, że do komory spalania dostaje się więcej powietrza niż paliwa. Powoduje to powstawanie przerw w zapłonie - proces spalania zostaje zakłócony i nie zostaje zakończony.

Może się to również zdarzyć z powodu obecności w cylindrze płynu chłodzącego pochodzącego z wewnętrznego pęknięcia w kolektorze dolotowym lub w okolicy uszczelki kolektora dolotowego. W przypadku wystąpienia przerw w zapłonie, w module sterowania silnikiem często pojawia się kod usterki.

Dowiedz się więcej: 5 objawów uszkodzonej uszczelki kolektora dolotowego

3. Nierówne obroty na biegu jałowym

Jak już pewnie wiesz, uszkodzony lub pęknięty kolektor dolotowy powoduje, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest zła. Zła mieszanka paliwowo-powietrzna może również powodować nierówną pracę na biegu jałowym.

Silnik jest podatny na problemy na biegu jałowym, ponieważ musi pracować idealnie, aby utrzymać stałą liczbę obrotów na minutę. Dlatego najprawdopodobniej problem z kolektorem dolotowym zostanie najpierw zauważony na biegu jałowym.

4. Spadek wydajności silnika

Gdy kolektor dolotowy ulegnie uszkodzeniu, wpływa to na stosunek paliwa i powietrza. Wszyscy wiemy, jak ważna dla efektywnego spalania jest mieszanka paliwowo-powietrzna, dlatego każdy wpływ na tę mieszankę może mieć wpływ na zużycie paliwa przez samochód.

Przekonasz się, że samochód będzie spalał więcej paliwa i będziesz musiał częściej uzupełniać zbiornik paliwa. Nie tylko to, ale również fakt, że samochód nie przyspiesza prawidłowo, a silnik może mieć czkawkę.

W takim przypadku należy sprawdzić, czy w kolektorze dolotowym nie ma śladów nieszczelności.

5. Zewnętrzne wycieki płynu chłodzącego

Jeśli kolektor dolotowy ma wewnętrzne pęknięcie lub problem w pobliżu uszczelki kolektora dolotowego, płyn chłodzący może zacząć wyciekać w komorze silnika.

Jeśli po nocy spędzonej w garażu pod samochodem znajduje się kałuża płynu chłodzącego, zdecydowanie nadszedł czas, aby sprawdzić, czy w okolicy kolektora dolotowego nie ma śladów nieszczelności.

Często wyciek pochodzi spod kolektora dolotowego, co może być naprawdę trudne do zauważenia.

6. Przegrzanie silnika

Jeśli kolektor dolotowy ma pęknięcie i powoduje wylanie się płynu chłodzącego we wnęce silnika lub do komory spalania, silnik w pierwszym efekcie zaczyna się przegrzewać z powodu utraty płynu chłodzącego.

Można to zaobserwować podczas jazdy, gdy wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej wzrasta i zaleca się niezwłoczne udanie się do mechanika, ponieważ przegrzany silnik może się zatrzeć i całkowicie przestać działać.

Najlepszym sposobem na wykrycie tego zjawiska jest regularne sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego w komorze silnika, a jeśli zauważysz, że powoli zaczął się on obniżać - czas sprawdzić, czy nie ma wycieków płynu chłodzącego.

Więcej informacji na temat przegrzewania można znaleźć tutaj: Przegrzewający się silnik samochodowy.

Funkcja kolektora dolotowego

Zadaniem kolektora dolotowego jest dostarczenie równomiernej ilości powietrza do cylindrów silnika samochodowego.

W starszych samochodach gaźnik wtryskiwał paliwo przed kolektorem dolotowym, a w tych silnikach kolektor dolotowy musiał równomiernie rozprowadzać paliwo.

Nowsze samochody wtryskują paliwo na końcu kolektora dolotowego za pomocą wtryskiwaczy paliwa, a równomierne rozprowadzanie paliwa nie jest już tak ważne jak wcześniej.

W nowszych samochodach stosuje się nawet klapy zawirowujące, które tworzą przyjemniejsze zawirowania powietrza przy wlocie do komory spalania, co przekłada się na większą wydajność silnika.

Położenie kolektora dolotowego

Kolektor dolotowy jest umieszczony na głowicy cylindrów po jednej stronie silnika. W silnikach w układzie V kolektor dolotowy znajduje się pośrodku, między głowicami cylindrów.

Kolektor dolotowy jest bardzo łatwo zauważyć w większości silników samochodowych, ponieważ często jest on zamontowany wysoko w komorze silnika.

W niektórych samochodach, aby go zobaczyć, trzeba jednak najpierw zdjąć kilka plastikowych osłon. Często są one wykonane z plastiku lub metalu, więc aby je dostrzec, należy zwrócić uwagę na część wyglądającą jak na zdjęciu powyżej.

Jeśli wiesz, ile cylindrów ma Twój samochód - szukaj części z taką samą liczbą rur, jak liczba cylindrów w Twoim samochodzie.

Koszt wymiany kolektora dolotowego

Średni koszt wymiany kolektora dolotowego wynosi od 300 do 1100 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Kolektor dolotowy kosztuje od 200 do 600 USD, a robocizna od 100 do 500 USD.

Koszt ten różni się znacznie w zależności od silnika samochodu i modelu samochodu, który posiadasz. Zależy również od tego, czy szukasz części OEM czy części zamiennych.

Koszt kolektora dolotowego jest często najdroższy, więc jeśli chcesz go nieco obniżyć, często możesz poszukać używanych kolektorów dolotowych. Kolektor dolotowy jest najczęściej kawałkiem żelaza i niewiele rzeczy może w nim ulec awarii.

Jednak niektóre kolektory dolotowe, zwłaszcza w nowszych samochodach, mają w środku klapy wlotowe i w takim przypadku trzeba wymienić cały kolektor dolotowy.

Czas wymiany kolektora dolotowego często wynosi około 1-2 godzin, jeśli ma się podstawową wiedzę i chce się to zrobić samodzielnie. Niektóre kolektory dolotowe mają klapy, które trzeba zaprogramować po wymianie kolektora dolotowego - dotyczy to zwłaszcza samochodów europejskich.

O serwisie

Skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Zajmujemy się również organizacją wycieczek jednodniowych z Warszawy - zobacz więcej: Jasna Gora - One day tour from Warsaw

Kontakt

kontakt@disegno-studio.pl

Galeria