7 Symptomy uszkodzonej cewki zmiany biegów (i koszt wymiany)

Czy w Twojej skrzyni biegów występują dziwne problemy z przełączaniem biegów i nieoczekiwane komunikaty o błędach na desce rozdzielczej?

Cewka elektromagnetyczna zmiany biegów jest częścią, która może powodować wiele dziwnych problemów z automatyczną skrzynią biegów, jeśli jest uszkodzona.

Wymiana solenoidu zmiany biegów jest często kosztowna, więc chcesz się upewnić, że nie wymieniasz funkcjonalnego solenoidu zmiany biegów.

W tym przewodniku znajdziesz typowe objawy, lokalizację, koszt wymiany i sposób diagnozowania. Przyjrzyjmy się pokrótce objawom, których należy szukać.

Najczęstszym objawem uszkodzenia cewki elektromagnetycznej zmiany biegów jest nieprzewidywalna i opóźniona zmiana biegów. Na desce rozdzielczej można również zauważyć takie objawy, jak kontrolka "check engine" lub kontrolka ostrzegawcza skrzyni biegów. W niektórych przypadkach samochód przechodzi w tryb awaryjny.

Są to różne objawy, które mogą pojawić się w przypadku problemów z uszkodzoną cewką zmiany biegów. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów nieprawidłowego działania cewki zmiany biegów:

Spis treści Pokaż Objawy nieprawidłowego działania cewki elektromagnetycznej zmiany biegów 1. Lampka kontrolna silnika 2. Lampka ostrzegawcza skrzyni biegów 3. Opóźnienia zmiany biegów 4. Pomijanie biegów 5. Utknięcie na biegu 6. Problemy z przełączaniem biegów w dół lub w górę 7. Tryb awaryjny Funkcja cewki elektromagnetycznej skrzyni biegów Lokalizacja cewki elektromagnetycznej zmiany biegów Koszt wymiany cewki elektromagnetycznej zmiany biegów Jak zdiagnozować problem z cewką zmiany biegów? Najczęstsze kody usterek cewki drążka zmiany biegów

Objawy nieprawidłowego działania cewki drążka zmiany biegów

1. Kontrolka Check Engine

Pierwszym objawem wszystkich objawów nieprawidłowego działania cewki zmiany biegów jest prawdopodobnie zapalenie się kontrolki check engine. Lampka kontrolna silnika zapala się nawet wtedy, gdy występuje problem z przekładnią.

W większości przypadków zapala się i pojawia się kod usterki P0700. Ten kod w zasadzie mówi, że jest problem z kontrolą skrzyni biegów, a więcej kodów usterek można znaleźć w module sterowania skrzynią biegów.

2. Lampka ostrzegawcza skrzyni biegów

Niektóre samochody mają również oddzielną lampkę ostrzegawczą skrzyni biegów. Jeśli lampka ta świeci, może to oznaczać zapisany kod usterki związany z uszkodzeniem cewki zmiany biegów.

Aby odczytać kody usterek z modułu sterowania skrzynią biegów, potrzebny jest skaner OBD2, który odczytuje ogólne i rozszerzone kody usterek. Większość tańszych skanerów potrafi odczytywać tylko kody z modułu sterowania silnikiem.

3. Opóźnienia zmiany biegów

Jeśli moduł sterujący skrzyni biegów rozpozna problemy z cewką zmiany biegów, może to spowodować, że skrzynia biegów będzie zmieniać biegi bardzo powoli. Dotyczy to zarówno zmiany biegów w górę, jak i w dół.

4. Przeskakiwanie biegów

Możesz także zauważyć, że samochód ma problem z włączeniem niektórych biegów i dlatego przeskakuje na następny. Jest to duży znak, że masz problemy z cewką zmiany biegów, ponieważ na każdy bieg przypada jedna lub więcej cewek zmiany biegów i jeśli jedna z nich jest uszkodzona, samochód nie będzie przełączał się na dany bieg - zamiast tego będzie przeskakiwał bezpośrednio na następny.

5. Utknięcie na biegu

Jeśli cewka zmiany biegów uległa uszkodzeniu podczas włączania biegu, może to spowodować zablokowanie skrzyni biegów na tym biegu. W takim przypadku można spróbować podać cewce zmiany biegów zewnętrzne zasilanie, aby zwolnić bieg, jeśli wiadomo, jak to zrobić.

6. Problemy z przełączaniem biegów w dół lub w górę

Mogą również wystąpić przerywane problemy z cewką elektromagnetyczną zmiany biegów, które powodują problemy z przełączaniem biegów. Może to powodować np. twardą zmianę biegów lub zmianę biegów przy zbyt niskich lub zbyt wysokich obrotach.

7. Tryb awaryjny

Tryb awaryjny to funkcja ochronna dla silnika, którą można zauważyć głównie dzięki ograniczeniu prędkości obrotowej silnika do 2500-3000 obr/min, co może mieć wpływ na zmianę biegów.

Najczęściej tryb awaryjny powoduje, że skrzynia biegów nie przełącza się na bieg 3, a jeśli cewka zmiany biegów jest uszkodzona, może to być przyczyną trybu awaryjnego w Twoim samochodzie. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj: Limp mode.

Działanie cewki elektromagnetycznej zmiany biegów

Zadaniem cewki elektromagnetycznej zmiany biegów jest tak, jak brzmi - po prostu zmienia biegi za Ciebie. Moduł sterujący skrzyni biegów zbiera informacje z silnika, czujników prędkości pojazdu i innych czujników. Moduł sterujący skrzyni biegów wykorzystuje wszystkie te parametry do obliczenia, kiedy należy zmienić bieg na następny.

Gdy nadchodzi czas zmiany biegu, moduł sterujący skrzyni biegów wysyła zasilanie lub masę do cewki elektromagnetycznej zmiany biegów, co powoduje jej otwarcie i przepuszczenie oleju do korpusu zaworu, który następnie zmienia bieg na następny.

Lokalizacja cewki elektromagnetycznej zmiany biegów

Cewki elektromagnetyczne zmiany biegów znajdują się wewnątrz korpusu zaworu automatycznej skrzyni biegów.

Są one zintegrowane z korpusem zaworu i w niektórych modelach samochodów można je zobaczyć bez demontażu korpusu zaworu, a w innych, aby się do nich dostać, trzeba zdjąć korpus zaworu.

Na rysunku powyżej widać elektromagnesy zmiany biegów umieszczone na korpusie zaworów. Cewki elektromagnesu zmiany biegów to rurki w kolorach żółtym, zielonym i czarnym.

Koszt wymiany cewki elektromagnetycznej zmiany biegów

Koszt wymiany pojedynczej cewki zmiany biegów wynosi od 100 do 350 USD, natomiast koszt zestawu cewek zmiany biegów wynosi od 400 do 700 USD, wliczając w to płyn przekładniowy, filtr, części i robociznę.

Koszt wymiany cewki elektromagnetycznej zmiany biegów zależy w dużej mierze od modelu samochodu i modelu skrzyni biegów, jaki posiadasz.

Jak już wspomniałem, w niektórych samochodach nie można wymienić tylko jednej cewki. Trzeba wymienić cały pakiet cewek, a w niektórych samochodach nawet cały korpus zaworu, co często jest bardzo kosztowne.

Po wymianie cewki zmiany biegów, korpusu zaworu lub pakietu cewek należy zawsze wymienić płyn przekładniowy i filtr.

Są to ceny obejmujące koszty części i robocizny. Ceny nie obejmują kosztów diagnostyki i wymiany płynu.

  • Koszt wymiany pojedynczej cewki zmiany biegów: 50 - 150 USD
  • Koszt wymiany pakietu solenoidów zmiany biegów: 300 - 600 USD.
  • Koszt wymiany korpusu zaworu: 500 do 1000 USD

Na cenę wpływa również wiele czynników, w zależności od tego, jakich części i płynu przekładniowego używasz. Części z rynku wtórnego są często tańsze niż części oryginalne, ale często nie są tej samej jakości.

Jak zdiagnozować problem z cewką zmiany biegów?

Po pierwsze, musimy ustalić, czy jest to problem z okablowaniem, cewką zmiany biegów, TCM, czy problem mechaniczny. Aby to zrobić, należy dokładnie przeczytać i zbadać kody usterek, aby zrozumieć problem przed rozpoczęciem rozwiązywania problemów.

Jeśli kod usterki mówi, że zacięła się lub jest to problem elektryczny, najprawdopodobniej jest to problem z okablowaniem lub cewką zmiany biegów.

Wiele kodów związanych z cewką zmiany biegów można rozwiązać, wymieniając płyn przekładniowy lub wykonując płukanie skrzyni biegów. Wymiana płynu przekładniowego często nie jest zbyt kosztowna i warto ją wykonać.

Użycie skanera diagnostycznego jest konieczne w przypadku problemów związanych z cewką zmiany biegów.

Poniżej znajduje się lista sposobów rozwiązywania problemów za pomocą skanera:

  1. Znajdź schemat połączeń elektrycznych skrzyni biegów.
  2. Sprawdź, które piny są podłączone do cewki zmiany biegów, której dotyczy problem.
  3. Poluzuj wtyczkę przewodów skrzyni biegów w skrzyni biegów.
  4. Użyj skanera OBD2 i rozpocznij test wyjścia elektromagnesu zmiany biegów, którego dotyczy problem.
  5. Za pomocą multimetru sprawdź, czy na wtyczce w skrzyni biegów na styku, którego dotyczy problem, pojawia się napięcie 12 V i masa cewki.

Jeśli nie ma napięcia 12 V i masy, może to oznaczać problem z okablowaniem lub uszkodzenie TCM (modułu sterowania skrzynią biegów).

Jeśli uzyskasz 12 V i masę, a kod usterki cewki zmiany biegów powraca po jego skasowaniu, prawdopodobnie masz uszkodzoną cewkę zmiany biegów.

Najczęstsze kody usterek cewki zmiany biegów

  • P0750 - cewka zmiany biegów A
  • P0752 - cewka zmiany biegów A - cewka zablokowana @ ON
  • P0753 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów 3-4 - obwody przekaźników
  • P0754 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów A - błąd przerywany
  • P0755 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów B
  • P0756 - AW4 Shift Sol B (2-3) - usterka funkcjonalna
  • P0757 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów B - zablokowana cewka @ ON
  • P0758 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów B - usterka elektryczna
  • P0759 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów B - błąd przerywany
  • P0760 - Cewka elektromagnetyczna zmiany biegów C
  • P0761 - Cewka elektromagnetyczna zmiany biegów C - wydajność lub zablokowana
  • P0762 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów C - cewka zablokowana @ ON
  • P0763 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów C - elektryczna
  • P0764 - Cewka elektromagnetyczna zmiany biegów - błąd przerywany
  • P0765 - Cewka elektromagnetyczna zmiany biegów D
  • P0766 - Cewka elektromagnetyczna zmiany biegów D - wydajność lub utknęła wyłączona
  • P0767 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów D - zablokowana cewka @ ON
  • P0768 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów D - elektryczna
  • P0769 - cewka drążka zmiany biegów D - przerwa
  • P0770 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów E
  • P0771 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów E - wydajność lub zablokowana wyłączona
  • P0772 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów E - zablokowana cewka @ ON
  • P0773 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów E - elektryczna
  • P0774 - cewka elektromagnetyczna zmiany biegów E - błąd przerywany

O serwisie

Skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Zajmujemy się również organizacją wycieczek jednodniowych z Warszawy - zobacz więcej: Jasna Gora - One day tour from Warsaw

Kontakt

kontakt@disegno-studio.pl

Galeria