Do prawidłowego działania pojazdu wymagane jest prawidłowe dostarczanie paliwa do silnika.
Na układ paliwowy pojazdu składają się co najmniej 4 elementy, w tym pompa paliwowa, czujnik ciśnienia paliwa, szyna paliwowa oraz sterownik ECU, który monitoruje wszystkie elementy.
Naturalnie, jeśli ciśnienie nie jest zgodne z zaleceniami producenta, silnik samochodu reaguje słabo lub wcale.
W tym artykule omówimy różne objawy wynikające z niskiego ciśnienia paliwa oraz jego przyczyny. Zapoznajmy się z typowymi objawami, które można zauważyć przy niskim ciśnieniu paliwa:
Najczęstszym objawem niskiego ciśnienia paliwa jest brak reakcji przepustnicy lub zgaśnięcie silnika. Mogą również wystąpić takie objawy, jak trudności z uruchomieniem samochodu, kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej, nieprawidłowe zapłonu lub niskie osiągi.
Jak widać, z powodu niskiego ciśnienia paliwa może wystąpić wiele problemów, ponieważ właściwe ciśnienie paliwa w silniku jest bardzo ważne dla zapewnienia odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 7 najczęstszych objawów niskiego ciśnienia paliwa.
Spis treści pokaż Objawy niskiego ciśnienia paliwa 1. Brak reakcji przepustnicy 2. Trudności z uruchomieniem samochodu 3. Zgaśnięcie silnika 4. Zapala się kontrolka Check Engine 5. Opóźnienie turbo 6. Niewypały 7. Niskie osiągi 6 Przyczyny niskiego ciśnienia paliwa 1. Zatkany filtr paliwa 2. Zła pompa paliwa 3. Zły regulator ciśnienia paliwa 4. Zatarty wtryskiwacz paliwa 5. Zły przewód paliwowy 6. Czujnik ciśnienia paliwaNiskie ciśnienie paliwa Objawy
1. Brak reakcji przepustnicy
Wszystkie samochody wymagają prawidłowego dostarczania paliwa do cylindrów, aby mogły pracować prawidłowo. Jeśli odczuwasz jakiekolwiek opóźnienia w odbiorze samochodu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że coś jest nie tak z ciśnieniem paliwa w silniku.
2. Trudności z uruchomieniem samochodu
Niskie ciśnienie paliwa utrudnia także zapłon silnika samochodu. W momencie rozruchu samochód potrzebuje dużo paliwa, a jeśli nie otrzymuje odpowiedniej ilości paliwa, prawdopodobnie nie uruchomi się.
Możesz mieć wrażenie, że rozruch samochodu trwa dłużej lub że udany zapłon wymaga więcej niż jednej próby. Podczas próby uruchomienia samochodu może być również słyszalne chrobotanie.
3. Zgaśnięcie silnika
Jeśli silnik samochodu zgaśnie podczas pracy lub na biegu jałowym, jest to wyraźny znak, że występują problemy z ciśnieniem paliwa. Może to być spowodowane wahaniami i nagłymi spadkami ciśnienia paliwa.
4. Zapala się kontrolka Check Engine
Współczesne samochody wyposażone są w elektroniczny czujnik ciśnienia paliwa, który inteligentnie oblicza, czy coś jest nie tak z ciśnieniem paliwa.
Na ogół w przypadku takiego problemu pojawia się kod P0190. Jeśli zapali się kontrolka check engine, należy odczytać kody usterek za pomocą skanera diagnostycznego, aby określić problem.
5. Opóźnienie turbo
Wiele osób nie ma w swoich samochodach turbosprężarek, ale ci, którzy je mają, mogą sprawdzić, czy z ciśnieniem paliwa jest coś nie tak.
Układ turbo wykorzystuje powietrze i podnosi jego ciśnienie, aby wywołać efekt podobny do turbiny w silniku, co pozwala mu uzyskać większą moc.
Jeśli jednak masz wrażenie, że turbosprężarka pracuje zbyt długo, być może coś jest nie tak z ciśnieniem paliwa.
6. Błędne zapłony
Niskie ciśnienie paliwa w układzie paliwowym powoduje powstawanie nieprawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej, co z kolei powoduje słabe spalanie. Może to być odczuwalne jako nieprawidłowy zapłon podczas przyspieszania lub nawet na biegu jałowym.
Na szczęście układ paliwowy w samochodzie wymaga tylko drobnych poprawek. Czasami problem jest niewielki, a czasami może być poważny.
7. Niskie osiągi
Najczęstszym objawem niskiego ciśnienia paliwa jest niewłaściwa mieszanka paliwowo-powietrzna, co powoduje drastyczny spadek osiągów samochodu.
Jeśli masz wrażenie, że osiągi Twojego samochodu są dużo gorsze niż zwykle, czas sprawdzić ciśnienie paliwa.
6 przyczyn niskiego ciśnienia paliwa
Najczęstsze przyczyny niskiego ciśnienia paliwa to zatkany filtr oleju lub uszkodzona pompa paliwowa. Przyczyną może być także uszkodzony regulator ciśnienia paliwa, zablokowany wtryskiwacz paliwa, czujnik ciśnienia paliwa lub uszkodzony przewód paliwowy.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn niskiego ciśnienia paliwa:
1. Zatkany filtr paliwa
Filtr paliwa oczyszcza paliwo dostające się do silnika. Filtr paliwa należy wymieniać w określonych odstępach czasu, a jeśli nie wymieniałeś go od dłuższego czasu - przyczyną niskiego ciśnienia paliwa może być zatkany filtr paliwa.
2. Zła pompa paliwa
Uszkodzona pompa paliwowa jest prawdopodobnie najczęstszą przyczyną niskiego ciśnienia paliwa. Zdarza się, że pompa paliwa staje się wolniejsza lub ulega uszkodzeniu wewnątrz, co powoduje, że nie jest w stanie wtłoczyć wystarczającej ilości paliwa do silnika. Powoduje to niskie ciśnienie paliwa.
3. Zły regulator ciśnienia paliwa
Regulator ciśnienia paliwa kontroluje ciśnienie paliwa w szynie paliwowej. Jeśli coś jest nie tak z regulatorem ciśnienia paliwa, może on powodować zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie paliwa w szynie. Awaria tej części nie zdarza się zbyt często, ale może się zdarzyć.
4. Zatkany wtryskiwacz paliwa
Jeśli jeden z wtryskiwaczy paliwa jest uszkodzony i zablokowany, może to powodować niskie ciśnienie paliwa w szynie. Często można to zauważyć po wystąpieniu w tym samym czasie kodów nieprawidłowego zapłonu w określonym cylindrze.
5. Zły przewód paliwowy
Jeśli przez jakiś czas jeździłeś po wyboistej drodze lub w terenie, istnieje ryzyko, że uderzyłeś w kamień lub coś podobnego.
Przewody paliwowe pod samochodem są często wykonane ze stali lub aluminium i w przypadku uderzenia w kamień istnieje ryzyko, że uległy one ściśnięciu, co z kolei spowoduje niskie ciśnienie paliwa.
6. Czujnik ciśnienia paliwa
Czujnik ciśnienia paliwa wyczuwa ciśnienie w szynie paliwowej. Niektóre samochody są wyposażone w elektryczne regulatory ciśnienia paliwa, które są sterowane przez czujnik ciśnienia paliwa.
Jeśli czujnik ciśnienia paliwa odczytuje niewłaściwe ciśnienie, może to spowodować, że regulator ciśnienia paliwa zostanie zmuszony do zmniejszenia ciśnienia paliwa.