5 Symptomów uszkodzonego łożyska wylotowego (i koszt wymiany)

Jeśli jeździsz samochodem z automatyczną skrzynią biegów, konieczność wymiany sprzęgła jest tylko kwestią czasu. Ale to, że masz problemy ze zmianą biegów, nie oznacza, że to sprzęgło jest przyczyną problemu.

Pomiędzy stopą a sprzęgłem znajduje się wiele elementów i każdy z nich może być przyczyną problemu. Jednym z takich integralnych elementów jest łożysko wyrzucające, czasami nazywane łożyskiem zwalniającym sprzęgło, które jest notorycznie narażone na uszkodzenie.

Poniżej przedstawimy kilka najczęstszych objawów uszkodzonego łożyska wyrzutowego, a następnie zajmiemy się kosztami wymiany i tym, jak dokładnie działa łożysko wyrzutowe. Przyjrzyjmy się najpierw objawom:

Najczęstszym objawem uszkodzenia łożyska wyrzucającego jest hałas podczas wciskania sprzęgła. Jeśli łożysko jest naprawdę uszkodzone, można również wyczuć wibracje pedału sprzęgła podczas jego wciskania. Można również zauważyć problemy lub zgrzytanie podczas zmiany biegów.

Poniżej przedstawiamy bardziej szczegółową listę pięciu najczęstszych objawów uszkodzonego łożyska wyrzucającego, aby pomóc Ci zawęzić przyczynę problemu. Należy pamiętać, że wszystkie te problemy będą się nasilać, im dłużej nie podejmie się działań w celu rozwiązania problemu.

Spis treści show Objawy nieprawidłowego działania łożyska wylotowego 1. Hałas podczas wciskania sprzęgła 2. Wibracje pedału sprzęgła 3. Problemy z przełączaniem biegów 4. Zbyt sztywne sprzęgło 5. Szlifowanie podczas zmiany biegów (nawet jeśli sprzęgło jest wciśnięte) Działanie łożyska wyrzucającego Umiejscowienie łożyska wyrzutowego Koszt wymiany łożyska wylotowego

Symptomy złego działania łożyska wylotowego

1. Hałas podczas wciskania sprzęgła

Łożysko wyrzucające dociska bezpośrednio tarcze dociskowe sprzęgła i jeśli nie jest dopasowane równo i spójnie, będzie wydawać mnóstwo dźwięków podczas wciskania sprzęgła.

Co więcej, nie będzie to zjawisko jednorazowe, prawdopodobnie będzie wydawać odgłosy przez cały czas, kiedy sprzęgło będzie wciśnięte, a odgłosy te będą się nasilać podczas aktywnego wciskania i puszczania sprzęgła.

2. Wibracje pedału sprzęgła

Jeżeli masz uszkodzone łożysko wyrzucające, nie tylko usłyszysz te wszystkie odgłosy - poczujesz je również w sprzęgle. Kiedy masz wciśnięte sprzęgło, poczujesz jego wibracje, ponieważ łożysko wyrzucające wibruje o tarcze dociskowe.

Im poważniejszy jest problem, tym większe będą wibracje. Jeśli jednak problem dopiero się zaczyna, wibracje mogą nie być jeszcze odczuwalne.

3. Problemy z przełączaniem biegów

Łożysko wyrzutowe jest jednym z integralnych elementów sprzęgła pojazdu, a jego zadaniem jest pomoc w zmianie biegów. Nic więc dziwnego, że jeśli łożysko wyrzucające zaczyna działać, pojawiają się problemy ze zmianą biegów.

Zazwyczaj problem ten pojawia się dopiero po pewnym czasie trwania problemu. Wtedy też problem staje się bardziej niebezpieczny, ponieważ kierowca ma trudności z włączaniem i wyłączaniem odpowiedniego biegu podczas jazdy, co może łatwo doprowadzić do wypadku.

4. Zbyt sztywne sprzęgło

Jeżeli Twoje łożysko wyrzutowe stwarza wiele problemów, to nie będzie ono dociskać tarcz sprzęgła tak łatwo, jak powinno. Chociaż może się to nie wydawać zbyt dużym problemem, spowoduje to, że będziesz musiał mocniej naciskać na pedał sprzęgła, aby w pełni wcisnąć sprzęgło.

Na początku ta dodatkowa siła będzie prawdopodobnie nieistotna, ale w miarę postępu problemu będzie się ona nasilać. Co więcej, może się zdarzyć, że łożysko wyrzucające sprzęgło "złapie", co doprowadzi do chwilowego zablokowania pedału sprzęgła. Może to doprowadzić do poważnych problemów podczas jazdy.

RELATED: 7 objawów zużytego lub niesprawnego sprzęgła

5. Szlifowanie podczas zmiany biegów (nawet jeśli sprzęgło jest wciśnięte)

Każdy, kto kiedykolwiek prowadził samochód z ręczną zmianą biegów, doskonale wie, jak brzmi mielenie biegów. Jeśli jednak robisz wszystko tak, jak należy i masz całkowicie wciśnięty pedał sprzęgła, a mimo to słyszysz odgłosy zgrzytania, winowajcą może być łożysko wyrzucające.

Zgrzytanie może spowodować ponowne wciśnięcie sprzęgła lub uniemożliwić jego całkowite rozłączenie. Kiedy będziesz chciał zmienić bieg, zauważysz problem, ponieważ będzie to głośne i wyraźne zgrzytanie.

Być może uda się to przeforsować kilka razy, ale zignorowanie problemu może spowodować poważniejsze problemy na drodze.

Działanie łożyska wyrzutowego

Krótko mówiąc, łożysko wyrzutowe jest elementem, który naciska na tarcze dociskowe sprzęgła w celu jego rozłączenia. Ze względu na tę krytyczną funkcję, łożysko wyrzutowe jest jednym z najważniejszych elementów sprzęgła w Waszym samochodzie.

Kiedy wciskasz sprzęgło, wciskasz łożysko wyrzutowe do środka, a kiedy puszczasz sprzęgło, łożysko wyrzutowe wysuwa się z powrotem.

Są to bardzo wytrzymałe elementy, jednak są one również bardzo eksploatowane, a sprzęgło narażone jest na duże tarcie i nacisk. Można nieco oszczędzić łożysko wysuwane poprzez delikatne obchodzenie się ze sprzęgłem, ale jeśli jeździ się wystarczająco dużo, konieczność jego wymiany jest tylko kwestią czasu.

Położenie łożyska wyrzucanego

Łożysko wyrzucane w samochodzie znajduje się wewnątrz obudowy skrzyni biegów, bezpośrednio obok sprzęgła. Patrząc na swój pojazd, nie zobaczysz łożyska wyrzucanego.

W związku z tym dostęp do tego elementu jest trudny, chyba że jest się doświadczonym technikiem przekładniowym dysponującym odpowiednim sprzętem. Należy pamiętać, że tylko pojazdy z ręczną skrzynią biegów mają łożysko wyrzucane.

Koszt wymiany łożyska wyrzucanego

Średni koszt wymiany łożyska wyrzucanego waha się między 400 a 1500 USD, przy czym prawie cały ten koszt to robocizna.

Dzieje się tak dlatego, że łożysko wyrzucane na rynku wtórnym kosztuje zazwyczaj tylko od 10 do 30 dolarów. Ale chociaż cena łożyska wyrzucanego jest tak niska, dostęp do niego jest trudny. Trzeba wymontować całą skrzynię biegów, co sprawia, że jest to jedna z bardziej skomplikowanych prac, które można wykonać samodzielnie.

Ponadto, ze względu na zwiększone koszty pracy, większość osób nie wymienia tylko łożyska sprzęgła. Zamiast tego zazwyczaj wymieniają całe sprzęgło, aby nie musieć płacić za robociznę dwa razy w krótkim czasie.

Koszt wymiany sprzęgła przez certyfikowanego mechanika waha się od 1200 do 1500 dolarów. Jest to znacznie więcej niż wymiana samego łożyska wyrzutowego, ale jeśli potrzebujecie Państwo nowego łożyska wyrzutowego, sprzęgło nie będzie daleko w tyle.

Jeśli okaże się, że trzeba będzie wykonać tę pracę dwa razy, wydacie dodatkowe 600 dolarów, które moglibyście zaoszczędzić, robiąc to wszystko za jednym razem.

O serwisie

Skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Zajmujemy się również organizacją wycieczek jednodniowych z Warszawy - zobacz więcej: Jasna Gora - One day tour from Warsaw

Kontakt

kontakt@disegno-studio.pl

Galeria