Mazda MX-5 Sport Tech Roadster kosmetycznie odrestaurowany

Mazda MX-5 cieszy się ogromną popularnością od czasu swojej premiery około dwudziestu lat temu. Pomimo swoich niewielkich rozmiarów, oferuje ogromną ilość zabawy w małym, dwuosobowym samochodzie. Silnik o pojemności 2,0 litra i mocy 160 KM pozwala na osiągnięcie czasu 0-60 w ciągu 7,6 sekundy, ale prawdziwy urok MX-5 tkwi w jej zwinnym prowadzeniu. Wrzuć ten lekki, tylnonapędowy samochód w zakręt i poczuj, jak zaczyna się zabawa! Jest to po prostu ogromna satysfakcja z jazdy! Jeśli dodać do tego emocje, jakie wzbudza, gdy w gorący letni dzień rozsuwany jest dach, MX-5 staje się naprawdę wyjątkowym samochodem. Jak powiedział kiedyś Jeremy Clarkson: "Jedynym powodem, dla którego daję mu pięć gwiazdek, jest to, że nie mogę dać mu 14".

W tym przypadku, klient był nieugięty w poszukiwaniu odpowiedniego samochodu. Jako prezent dla żony, był wytrwały w poszukiwaniach i w końcu znalazł MX-5, która była po pierwsze, trzeciej generacji (NC) 2.0 Litr Sport Tech Roadster, po drugie, mechanicznie zdrowy i po trzecie, w odpowiednim kolorze! Po zlokalizowaniu "tego jedynego", egzemplarza z 2013 roku z niskim przebiegiem w kolorze srebrnym metalicznym, zauważył, że przydałaby mu się pewna ilość zabiegów kosmetycznych, aby doprowadzić go do stanu zgodnego z jego wymagającymi standardami, zwłaszcza, że miał być prezentem niespodzianką. Po dokonaniu zakupu zaaranżował dostarczenie MX-5 przez dealera bezpośrednio do studia detailingowego UF w Brands Hatch, gdzie wykonano szereg nagradzanych usług detailingowych, w tym wzmocnienie połysku, renowację felg aluminiowych i ochronę felg.

Jednym z wymogów klienta było zapewnienie wysokiej ochrony lakieru, aby cotygodniowe mycie było jak najłatwiejsze. Tak więc, po ocenie pojazdu i konsultacji z zespołem UF, zdecydował się na powłokę ENREI Collection Kamikaze, zaawansowany dwustopniowy uszczelniacz ceramiczny.

samochód

Przy wyborze powłoki ochronnej stosujemy podejście konsultacyjne i ustalamy, w jaki sposób pojazd będzie użytkowany, gdzie będzie trzymany na noc i jak często będzie jeżdżony. Klient chciał, aby samochód wyglądał świetnie i był tak łatwy do utrzymania w czystości, jak to tylko możliwe! Powłoka ENREI Coat jest wysoce hydrofobowa i silnie odpycha wodę, brud i oleje, więc zanieczyszczenia nie przylegają do niej dobrze, zamiast tego zsuwając się z zabezpieczonej powierzchni. Dlatego samochód pozostaje dłużej czysty i jest łatwiejszy w utrzymaniu. Ponadto, ENREI jest praktycznie odporny na skrajne wartości ph, więc zapewnia ochronę przed solą drogową, zanieczyszczeniami środowiskowymi i przemysłowymi, które mogą wytrawić lakier, powodując utratę połysku i zmatowienie. - Matt Back, UF Detailing Studio

Proces przywracania kosmetycznego wyglądu MX-5 rozpoczął się od nałożenia Bilt-Hamber Surfex HD na koła, opony i nadkola przy użyciu opryskiwacza Kwazar Orion Super Pro+ Pump Up. Ten opryskiwacz ciśnieniowy posiada długą lancę z włókna szklanego, która pozwala na dotarcie do wszystkich zakamarków.

Pomimo niewielkiego przebiegu, poprzedni właściciel zdążył oznaczyć koła i wszystkie cztery musiały zostać wysłane do renowacji w standardzie fabrycznym. Przed wyjęciem z samochodu zostały one dokładnie odkażone i wyczyszczone, aby uniknąć jakichkolwiek zanieczyszczeń krzyżowych po wejściu do studia.

Po odczekaniu, aż Surfex HD przejdzie w stan spoczynku, uwalniając brud, brud i tłuste zabrudzenia, powierzchnie zostały wymieszane szczotką. Opony również zostały wyszorowane, aby upewnić się, że stare resztki dressingu zostały całkowicie usunięte, ponieważ nagromadzony osad może sprawić, że opony staną się brązowe, co niekorzystnie wpływa na ogólny wygląd samochodu.

Felgi zostały następnie oczyszczone z zanieczyszczeń żelazem, przy użyciu Bilt-Hamber Korrosol, aby usunąć cząsteczki pyłu hamulcowego. Korrosol zmienia kolor w kontakcie z zanieczyszczeniami żelaznymi, przechodząc w głęboki fiolet, ponieważ aktywny składnik kurczy zanieczyszczenia żelazne, kurcząc cząsteczki i zmuszając je do oderwania się od podłoża. Następnie można je spłukać strumieniem wody z myjki ciśnieniowej.

Mimo że koła miały zostać odesłane do renowacji, ich całkowite odkażenie i oczyszczenie jest bardzo ważne. Jeśli felgi nie są klinicznie czyste, brud i zanieczyszczenia mogą łatwo przenieść się na lakier, podczas gdy reszta samochodu jest czyszczona i suszona. - Matt Back, UF Detailing Studio

Felgi i nadkola zostały oczyszczone z osadów smoły przy użyciu Nanolex Tar Remover, specjalistycznego produktu, który rozpuszcza związki kleju, umożliwiając spłukanie zanieczyszczeń. Następnie, przy użyciu Wheel Woolies, koła zostały dokładnie umyte, aby usunąć wszelkie pozostałe zabrudzenia.

Karoseria MX-5 została potraktowana Korrosolem, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia żelazem, a następnie spłukana przed odtłuszczeniem przy użyciu Surfex HD, aby usunąć tłuste osady i rozpryski oleju napędowego, które mogą powodować plamy. Po kolejnym płukaniu, rozpylono zmywacz do smoły w celu usunięcia lepkich osadów. Ostatnie płukanie, a następnie zastosowano Ultimate Snow Foam. Ten wysoko pieniący środek do mycia wstępnego usuwa większe cząsteczki brudu i żwiru z powierzchni pojazdu, zamykając je w pianie.

Gdy piana jest spłukiwana z powierzchni samochodu, brud jest również usuwany.

MX-5 została dokładnie wyczyszczona przy użyciu Metody Dwóch Wiader, szamponu Nanolex Pure i rękawicy do mycia z mikrofibry. W metodzie dwóch wiader woda do mycia i do spłukiwania jest oddzielona, a myjkę przepuszcza się cyklicznie od wody do mycia, przez samochód, do wody do spłukiwania. Rękawica jest przesuwana po osłonie przeciwpyłowej na dnie każdego wiadra, uwalniając brud z runa mikrofibry i zapobiegając w ten sposób ponownemu zabrudzeniu samochodu. Pure Shampoo nie zawiera środków zwiększających połysk ani dodatków, które mogłyby zakłócać działanie końcowego uszczelniacza lub powodować powstawanie smug podczas spłukiwania.

Po spłukaniu piany, filtr wody odjonizującej Aqua Gleam został podłączony do węża, aby zapewnić końcowe spłukanie czystą wodą, eliminując możliwość powstania plam z wody. MX-5 została wysuszona przy użyciu ręczników osuszających UF Ultra Soft Microfibre, których grube runo delikatnie wchłania wodę, pozostawiając idealnie czyste wykończenie.

Po wejściu do studia, wnętrze MX-5 zostało wyczyszczone parą, aby usunąć zakorzeniony brud z misternej konstrukcji wokół pedałów.

Wnęka silnika wymagała oczyszczenia, więc użyto myjki parowej do rozpuszczenia brudu i zanieczyszczeń przed nałożeniem ochronnej masy uszczelniającej.

Miękka mikrofibra została użyta do usunięcia nadmiaru wilgoci.

Po dokładnym osuszeniu, silnik został zabezpieczony środkiem Swissvax Motor Shine, hydrofobowym i oleofobowym, który odpycha wodę i tłuste zabrudzenia.

Karty drzwiowe były brudne i wymagały intensywnego czyszczenia, więc użyto myjki parowej z roztworem Meguiar's All Purpose Cleaner.

Myjka parowa skutecznie usunęła brud z teksturowanego ziarna. Elementy wykończeniowe zostały następnie zabezpieczone środkiem Gtechniq C6 AB Matte Dash, opartym na nanotechnologii, który oprócz właściwości antystatycznych, a więc odpychania kurzu, zapewnia również ciągłą funkcję antybakteryjną.

Kierownica również wymagała czyszczenia, które zostało szybko wykonane przy użyciu myjki parowej.

Skórzane siedzenia zostały lekko wyczyszczone środkiem Colourlock Mild Leather Cleaner, a następnie zabezpieczone środkiem Colourlock Leather Shield, chroniącym przed ścieraniem i blaknięciem pod wpływem promieniowania UV. Wnętrze wyglądało teraz jak nowe!

Po zajęciu się wnętrzem, uwaga powróciła do wyglądu zewnętrznego. Najpierw MX-5 została podniesiona na rampie hydraulicznej, koła zostały zdjęte i wysłane do renowacji. Zaciski kół zostały dokładnie wyczyszczone przy użyciu wacików detailingowych, aby dotrzeć do ciasnych miejsc. Następnie dokonano odczytu głębokości lakieru na każdym panelu, aby upewnić się, że nie ma obszarów uszkodzeń, które zostały ponownie polakierowane. Lakier był równomiernie gruby, więc polerowanie maszynowe nie stanowiło problemu. Powłoka lakiernicza została skontrolowana w świetle o wysokiej intensywności SCANGRIP i ujawniono ogólne zawirowania po myciu oraz kilka przypadkowych głębokich rys (RDS). Biorąc pod uwagę zróżnicowane rozmiary paneli i kontury MX-5, zastosowano różne narzędzia do polerowania maszynowego.

Do skorygowania uszkodzeń lakieru użyto polerki dwufunkcyjnej RUPES LHR 12E Duetto z padem tnącym Chemical Guys 135mm Black Optics Microfibre Cutting Pad i masą Koch-Chemie Heavy Cut Compound H8.02. Do polerowania mniejszych powierzchni, jak np. wzdłuż parapetów, użyto polerki RUPES BigFoot LHR 75E Mini z podwójnym nacięciem oraz padu tnącego Chemical Guys 100mm Black Optics Microfibre Cutting Pad.

Do polerowania użyto polerki dwustronnej RUPES LHR 12E Duetto oraz czerwonej pady polerskiej Kamikaze Collection Banzai Dynamics. Pad ten posiada profil "sutkowy", który pozwala na lepszą cyrkulację powietrza, utrzymując niską temperaturę pracy - idealny do delikatniejszych wykończeń lakieru, jakie można znaleźć w japońskich markach. Do polerowania użyto pasty Menzerna Medium Cut Polish 2400, której delikatne, zmniejszające się drobiny ścierne dają efekt wykończenia bez hologramów.

Do ostatecznego wykończenia użyto polerki obrotowej FLEX PE14-2 z czarnym padem wykończeniowym 3M PERFECT-IT III i masą wykończeniową Kamikaze Collection Ichiban. Obrotowe działanie polerki wypala powierzchnię lakieru, a Ichiban, polerowanie klejnotów zaprojektowane w celu uzupełnienia delikatniejszych lakierów, dało głęboki połysk srebrnemu lakierowi MX-5.

Po przywróceniu połysku i wyrazistości koloru lakieru, zastosowano Gtechniq Panel Wipe, aby zapewnić całkowite usunięcie pozostałości po polerowaniu. Powierzchnia była teraz gotowa do nałożenia ENREI Coat, flagowej powłoki ceramicznej Kolekcji Kamikaze. Zapewniając ekstremalny poziom spryskiwania wodą, połysk i ochronę, wydajność ENREI leży nie tylko w formule, ale również w metodzie aplikacji, która została specjalnie określona przez Kamikaze Collection na etapie rozwoju. Oprócz precyzyjnych wymogów dotyczących aplikacji, powłoka musi być nakładana w ściśle kontrolowanych warunkach środowiskowych, przy czym temperatura i wilgotność otoczenia muszą być utrzymywane w ściśle określonych parametrach. W związku z tymi zastrzeżeniami, ENREI Coat jest dostępny jako usługa tylko poprzez przeszkolonych i certyfikowanych detailerów Kamikaze Collection.

ENREI Coat to system dwuetapowy. Pierwsza powłoka jest nakładana i działa jak podkład, łącząc się z lakierem bezbarwnym i zapewniając jednolitą powierzchnię, która w rzeczywistości ma zwiększone powinowactwo chemiczne do lakieru nawierzchniowego. Po co najmniej trzech godzinach, gdy podkład stwardnieje, nakłada się lakier nawierzchniowy i pozostawia do utwardzenia na co najmniej dwadzieścia cztery godziny, podczas których samochód musi pozostać w środowisku o kontrolowanej temperaturze i wilgotności, z dala od elementów zewnętrznych. Po tym czasie powłoka utwardzi się na tyle, że pojazd będzie mógł zostać wyprowadzony na zewnątrz bez naruszenia integralności powłoki. - Matt Back, UF Detailing Studio

Końcówki wydechu wymagały wypolerowania i zabezpieczenia. Aby usunąć zmatowienie i osad z sadzy, użyto pasty Britemax Easy Cut Metal Polish.

Aby zabezpieczyć wykończenie, zastosowano Britemax Final Shine Metal Sealant. Pomaga to powstrzymać osadzanie się sadzy, a zabezpieczone metale są łatwiejsze do czyszczenia.

Odnowione felgi aluminiowe i zaciski hamulcowe zostały spryskane środkiem Gtechniq Panel Wipe i wypolerowane w celu usunięcia wszelkich pozostałości, które mogłyby przeszkadzać w prawidłowym przyleganiu powłoki ochronnej do powierzchni. Następnie felgi zostały zabezpieczone powłoką Stance Rim Coat z kolekcji Kamikaze. Ta odporna na wysokie temperatury, nanotechnologiczna powłoka jest hydrofobowa, odpycha wodę i zanieczyszczenia przenoszone przez wodę, jak również hamuje osadzanie się pyłu hamulcowego. Obrabiane powierzchnie są łatwiejsze w czyszczeniu, co eliminuje konieczność stosowania ostrych środków chemicznych do mycia. Jako praktycznie odporne na skrajne wartości pH, zabezpieczone felgi są lepiej chronione przed zimowymi warunkami jazdy. Po całkowitym utwardzeniu lakieru Stance Rim Coat, felgi zostały wymienione, a ustawienia momentu obrotowego sprawdzone zgodnie ze specyfikacją fabryczną Mazdy.

 

O serwisie

Skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Zajmujemy się również organizacją wycieczek jednodniowych z Warszawy - zobacz więcej: Jasna Gora - One day tour from Warsaw

Kontakt

kontakt@disegno-studio.pl

Galeria