Mimo że koncepcja mechanizmu różnicowego sięga starożytnych Chin, współczesny postęp technologiczny i konstrukcyjny zmienił sposób ich stosowania w samochodach. Ponieważ istnieje wiele typów mechanizmów różnicowych, zrozumienie różnic między nimi może być trudne. Dlatego ważne jest, aby przyjrzeć się bliżej dwóm popularnym konstrukcjom w tym przeglądzie mechanizmów różnicowych o otwartym i ograniczonym poślizgu.
W naszym przewodniku wyjaśnimy, jak działa każdy z nich i przyjrzymy się ich zaletom. Wyjaśnimy także kilka innych systemów, o których być może nie wiedziałeś, abyś miał pełny obraz dostępnych opcji. Przyjrzyjmy się najpierw temu, o co pytasz.
Różnica między mechanizmem różnicowym o otwartym i ograniczonym poślizgu polega na funkcji, jaką pełni on w warunkach poślizgu. Otwarty mechanizm różnicowy przekazuje moc do koła, które napotyka najmniejszy opór, a mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu przekazuje moc do koła o największej przyczepności.
To tylko krótka odpowiedź, ale jest w tym znacznie więcej prawdy. Oto wszystko, co musisz wiedzieć o różnicach między tymi dwoma mechanizmami.
Spis treści show Co to jest mechanizm różnicowy? Co to jest otwarty mechanizm różnicowy? Zalety otwartego mechanizmu różnicowego Wady otwartego mechanizmu różnicowego Co to jest mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu? Zalety mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu Wady mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu Mechanizm różnicowy o otwartym lub ograniczonym poślizgu - który jest lepszy?Co to jest mechanizm różnicowy?
Gdy pojazd skręca, koła zewnętrzne poruszają się szybciej i dalej niż koła wewnętrzne. Mechanizm różnicowy służy do odpowiedniego przekazywania mocy do kół, umożliwiając im poruszanie się z różną prędkością.
Mechanizmy różnicowe są umieszczone w różnych miejscach w zależności od układu napędowego. W pojazdach z napędem na przednie koła mechanizm różnicowy wraz ze skrzynią biegów znajduje się w obudowie. Zespół ten jest określany jako transaxle. W pojazdach z napędem na tylne koła mechanizm różnicowy znajduje się między tylnymi kołami. Jest on połączony z przekładnią za pomocą wału napędowego. W pojazdach z napędem na wszystkie i cztery koła do odpowiedniego przeniesienia napędu na cztery koła wykorzystuje się centralny mechanizm różnicowy połączony ze skrzynią przekładniową.
Co to jest otwarty mechanizm różnicowy?
Otwarty mechanizm różnicowy jest najbardziej podstawową konstrukcją i znajduje się na wyposażeniu większości samochodów osobowych. Gdy pojazd porusza się prosto, na obie przekładnie boczne działa jednakowa siła. Ponieważ zębniki nie obracają się, przekładnia pierścieniowa obraca oba koła.
Jeżeli jedna z opon stawia opór, do akcji wkracza zębnik, który umożliwia obracanie się obu kół bocznych z różną prędkością. Dzięki takiej konstrukcji pojazd może z łatwością skręcać. Układ ten jest jednak przeznaczony głównie do jazdy po suchej nawierzchni.
Zalety otwartego mechanizmu różnicowego
1. Niski koszt
Powód, dla którego otwarte mechanizmy różnicowe są najpopularniejszą opcją OEM, sprowadza się do kosztów. Gdy producenci wydają mniej pieniędzy na budowę pojazdu, oszczędności są przenoszone na klienta.
W rzeczywistości większość kierowców nie potrzebuje mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu w większości warunków drogowych, więc nie zawsze jest sens montować go w samochodach osobowych. Nie ma powodu, aby zwiększać koszty, jeśli kierowca nigdy nie będzie go potrzebował.
2. Przewidywalny
Sposób działania otwartego mechanizmu różnicowego jest znany większości kierowców. Dzięki przewidywalnemu zachowaniu kierowca wie, jak zachowuje się samochód i nic go nie zaskakuje.
W przeciwieństwie do przekładni LSD, podczas jazdy po nawierzchniach o niskiej przyczepności nie występuje ruch tyłu pojazdu do przodu i do tyłu. Zamiast tego otwarty mechanizm różnicowy obraca kołem bez tego ruchu.
Wady otwartego dyferencjału
- Nie jest przeznaczony do jazdy po śliskich nawierzchniach
Jedyną wadą otwartego mechanizmu różnicowego jest jego reakcja na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Jadąc po śliskiej lub nierównej nawierzchni, nie uzyskasz dobrych osiągów, ponieważ moment obrotowy silnika jest przekazywany na koło stawiające najmniejszy opór.
Jeżeli opona znajdzie się na lodzie lub na podłożu, będzie się swobodnie obracać, uniemożliwiając ruch pojazdu. Ponadto podczas gwałtownego przyspieszania opony będą się ślizgać.
Co to jest mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu?
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu wykorzystuje różne tarcze sprzęgła, aby uniknąć poślizgu. Gdy jedno z kół zaczyna się obracać, zwiększa się napięcie tarcz sprzęgła, co powoduje większy opór między dwoma kołami.
Istnieje kilka rodzajów mechanizmów różnicowych o ograniczonym poślizgu, ale wszystkie mają te same podstawowe zasady działania. Twój pojazd może być wyposażony w mechaniczny mechanizm różnicowy LSD ze sprzęgłem lub wiskotyczny mechanizm różnicowy LSD.
Zalety mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu
1. Doskonała trakcja
W porównaniu z otwartym mechanizmem różnicowym możesz liczyć na znacznie lepszą trakcję w terenie. Ponieważ mechanizm LSD przenosi moc na koła o odpowiedniej przyczepności, kierowca ma lepszą kontrolę nad pojazdem.
Nawet podczas jazdy po śliskiej nawierzchni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu może zapewnić lepszą trakcję, co pozwala łatwiej wyjść z sytuacji. Dzięki LSD sytuacje związane z niską przyczepnością stają się bezpieczniejsze.
2. Lepsze osiągi
Chociaż układ o ograniczonym poślizgu zapewnia przewagę w terenie i na nawierzchniach o niskiej przyczepności, doskonale sprawdza się również na zwykłych drogach utwardzonych. Podczas codziennej jazdy można zauważyć niemal idealną trakcję.
Dlatego właśnie dzisiejsze modele o wysokich osiągach są wyposażone w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Opcję tę można znaleźć w modelach Dodge Challenger, Ford Mustang i BMW M3.
3. Mniejsze zużycie
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu odbiera moc ślizgającemu się kołu i przekazuje ją temu, które ma lepszą przyczepność. Dzięki takiej konstrukcji opony zużywają się w znacznie mniejszym stopniu, ponieważ nie obracają się.
Ponadto wały osi nie są obciążane podczas pokonywania zakrętów. Mniejszy nacisk powoduje mniejsze zużycie, co pozwala zaoszczędzić pieniądze na naprawach.
Wady dyferencjału o ograniczonym poślizgu
1. Trudności w zarządzaniu
Trudno jest przewidzieć, jak LSD zareaguje na sytuację na drodze. W przypadku jazdy terenowej po błocie i skałach może się zdarzyć, że niektóre koła stracą przyczepność i nie będą stale zasilane.
Gdy tracą przyczepność różne koła, mechanizm różnicowy przekazuje dodatkową moc do niektórych z nich. Skutkiem tego może być nieprzewidywalne uczucie ciągnięcia pojazdu.
2. Różnice konstrukcyjne
Mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu są dostępne w różnych wersjach konstrukcyjnych. Twój pojazd może być wyposażony w mechanizm LSD o stałej wartości, mechanizm różnicowy z regulacją prędkości, mechanizm różnicowy z regulacją momentu obrotowego lub wersję sterowaną elektronicznie.
Jeśli jeździsz jednym pojazdem z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, może to być zupełnie inna konfiguracja niż w innym modelu. Jeśli myślisz, że będziesz miał takie same odczucia w obu pojazdach, to jesteś w błędzie. Przyzwyczajenie się do jazdy nowym modelem może zająć trochę czasu.
3. Dodatkowe koszty
Wyposażenie pojazdu w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu wiąże się z dodatkowymi kosztami. Koszt ten zostanie przeniesiony na nabywcę.
Z drugiej strony, zazwyczaj można doposażyć pojazd w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu za niewielką kwotę. W niektórych przypadkach modernizacja wynosi tylko około 1000 USD, jeżeli jest oferowana jako opcja przez producenta samochodu. Jeśli dużo jeździsz w terenie, koszt ten jest niczym w porównaniu z korzyściami, jakie uzyskasz.
Mechanizmróżnicowy o otwartym lub ograniczonym poślizgu - który jest lepszy?
W większości przypadków otwarty mechanizm różnicowy zapewni wszystko, czego potrzebujesz, zwłaszcza jeśli na co dzień poruszasz się po lokalnej autostradzie. Zastosowanie tego mechanizmu różnicowego pomaga utrzymać koszty na niskim poziomie, co pozwala na zakup pojazdu przyjaznego dla budżetu.
Jeśli jednak spędzasz dużo czasu w terenie lub dużo czasu jeździsz w trudnych warunkach pogodowych, być może wolisz korzystać z zalet mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Niektóre pojazdy mają go w wyposażeniu standardowym, inne zaś oferują go jako opcję.